miércoles, 2 de abril de 2014

nutrició VS alimentació

Avui aprendrem:

  • La diferència entre nutrició i alimentació.
  • La nutrició cel·lular i la respiració cel·lular.


Primerament, faré una explicació del contingut més teòric fent ús d’una presentació prezi la qual serà interactiva, és a dir aniran apareixent diferents preguntes dirigides al alumnat per tal de fer-los partícips de les explicacions. 



Presentació PREZI

Per repassar i comprovar si havíem entès el contingut d'aquesta sessió vam fer una fitxa i, a més, vam jugar al joc de “passa paraula” adaptat al contingut de la mateixa: alimentació, nutrició cel·lular, respiració cel·lular i respiració pulmonar.

Alumnes realitzant una
fitxa sobre la nutrició


Us deixem algunes de les definicions que  joc:

A: Nom d’una artèria que porta sang rica en oxigen. AORTA
C: Tots els éssers vius estem formats per ella. CÈL·LULA
D: Residu que s’obté de la respiració. DIÒXID DE CARBONI
E: Fase de la respiració on surt l’aire cap a l’exterior. EXPIRACIÓ
F: Orifici situat al cap per on entra l’aire. FOSSA NASAL
G: Tipus de cèl·lula sanguínia de color vermell. GLÒBUL VERMELL
H: Una altra manera d’anomenar al glòbul vermell. HEMATIES
I: Fase de la respiració per on entra l’aire cap a l’interior. INSPIRACIÓ
N: Substàncies que permeten a la cèl·lula créixer, desenvolupar-se i viure. NUTRIENTS
O: un gas que respirem i que ens permet viure. OXIGEN
P: òrgans situats en el tòrax encarregats d’intercanviar l’oxigen i el diòxid de carboni. PULMONS
R: Substàncies que obtenim del procés d’excreció. RESIDUS
S: Líquid que circula pel nostre cos i que transporta glòbuls vermells, blancS i plaquetes. SANG
V: Vas sanguini que transporta sang pobre en oxigen. VENA
A: En aquest lloc es produeix l’intercanvi de gasos (oxigen i diòxid de carboni) entre l’aire inspirat i la sang. ALVÈOL 



martes, 1 de abril de 2014

Avui...trencaclosques!

Avui comencem la primera sessió destinada a aprendre i saber-ne més sobre l'aparell excretor.


Per tal de saber quins són els coneixements previs dels alumnes he preparat una activitat: he repartit per a cada grup tres sobres (amb el color del grup) en els quals hi haurà 3 trencaclosques: un de l’aparell urinari, un altre d’un ronyó partit per la meitat i l’últim d’un tros de pell. A més, en cada sobre hi haurà una sèrie d’etiquetes amb el nom de les parts del dibuix, per exemple: en el sobre de l’aparell urinari trobarem etiquetes que fan referència a les parts del mateix (ronyó, bufeta urinària, urèter, etc.). Es tracta de muntar els tres trencaclosques i col·locar-hi les etiquetes corresponents.


Imatges dels trencaclosques


Una de les condicions essencials per portar a terme aquesta activitat és que ho hem de fer de manera col·laborativa amb el grup mentre que, alhora, competim amb els altres equips!


Alumnes fent els trencaclosques!